Restaurant- og matfag

Du som velger restaurant- og matfag bør ha godt håndlag, være kreativ, nøyaktig og renslig. Der du er i direkte kontakt med kunder, er det også viktig at du er serviceinnstilt.

Dekorering av hovedretter - Klikk for stort bildeHer er siste finisjen på hovedretten som skal serveres til gjestene, vi husker at vi først spiser med øynene. MJ

De felles programfagene Råstoff og produksjon, Kosthold og livsstil, samt Bransje, fag og miljø på Vg1 skal medvirke til å utvikle erfaring og innsikt hos den enkelte, og evne til å velge og vurdere råvarer, produkter, produksjonsmetoder og måltider. I tillegg skal opplæringa medvirke til å utvikle evnen til omstilling hos den enkelte i bransjer med stadig endrede konkurransevilkår. Opplæringa skal gi kompetanse om mat og drikke, omsetning og servering, og kunnskap om hvor viktig kostholdet er for en helsefremmende livsstil.

Opplæringa i felles programfag skal legge vekt på mattrygghet, hygieniske produksjonsmetoder og bærekraftig utvikling. Gjennom praktisk arbeid og helhetlige, tverrfaglige arbeidsoppgaver skal opplæringa fremme arbeidsglede og gode arbeidsvaner. Felles programfag skal være yrkesrelaterte og forberede for utdanning fram til fagbrev eller svennebrev i et yrke og legge grunnlag for livslang læring.

Servitør med flere tallerkener - Klikk for stort bildeØvelse gjør mester, servering av flere tallerkener krever serveringsteknikk og bære trening MJ

Utdanningsprogrammet fører fram til yrker innen blant annet hotell- og restaurantnæringen og næringsmiddelindustrien, men også til arbeid i bedrifter som produserer kjøtt-, fiske-, drikke-, bake- og konditorvarer. Samt en del andre næringsmidler.

Du kan finne ut hvilke mulige valg som finnes etter vg1 og hvilke yrker utdanningsprogrammet leder frem til ved å klikke på denne linken.

På Polarsirkelen videregående skole har vi  Vg2-tilbudet:

Kokk- og servitørfag

Følg med på nettsiden polarsirkelen.vgs.no og lik Polarsirkelen videregående skole på Facebook for mere informasjon fram til skolestart.

Videoer laget ved vår skole: