Idrettsfag (ID)

Eirik Breen Avd.leder Idrettsfag

Velger du idrettsfag bør du være glad i trening og fysisk aktivitet, men du må også like å arbeide med teoretiske fag. Felles programfag på idrettsfag er treningsledelse, idrett og samfunn, treningslære og aktivitetslære. Du kan velge fordypning innen programfagene toppidrett, breddeidrett og friluftsliv.

Avhengig av skolens tilbud, kan du også velge 5 timer programfag fra andre studieforberedende utdanningsprogram på Vg2 og Vg3.

Fylkeskommunen kan bestemme at inntil halvparten av Vg1-elevene skal tas inn på grunnlag av dokumenterte ferdigheter eller opptaksprøve. Dersom dette gjelder i fylket ditt, vil du få nærmere informasjon om det.

Utdanningsprogrammet gir generell studiekompetanse og mulighet for videre studier ved høyskoler og universiteter.

Det gir også grunnlag for å ta på seg trenerjobber innenfor idretts- og friluftsliv, spesielt innenfor barneidrett.

Følg med på nettsiden polarsirkelen.vgs.no og lik Polarsirkelen videregående skole på Facebook for mere informasjon fram til skolestart.

Læreplan for idrettsfag finner du ved å klikke på denne linken.

Utstyrsliste for VG1 ID (PDF, 46 kB)

Utstyrsliste for VG2 ID (PDF, 46 kB)

Utstyrsliste for VG3 ID (PDF, 46 kB)