Helse- og oppvekstfag

Avdelingsleder ved Helse og oppvekstfag - Klikk for stort bildeMay Kristin Wester Avdelingsleder Privat

Du som velger helse- og oppvekstfag må bry deg om og kunne ta hensyn til andre mennesker. Du bør ha gode kommunikative evner og evne til samhandling for å kunne arbeid med mennesker i alle livssituasjoner. I flere yrker kreves det politiattest.

Helse- og oppvekstfagene skal gjøre elevene skikket til å yte god service og ta medansvar for arbeidsmiljøet. Opplæringen i felles programfag skal utvikle kunnskapene og ferdighetene til elevene innenfor kommunikasjon og samhandling, og gi et grunnlag for arbeid med mennesker i alle livssituasjoner. Et formål med felles programfag er også å medvirke til yrkesforståelse og yrkesstolthet, gjennom bevisstgjøring av egne holdninger og ferdigheter. Denne kompetansen vil kunne bli overført til andre livssituasjoner, og vil være et godt grunnlag for livslang læring. Heilskapen i de felles programfagene skal gi elevene en plattform for videre yrkesvalg og legge til rette for utvikling av faglig forståelse gjennom kunnskap, refleksjon, etisk bevisstgjøring, respekt og toleranse. Opplæringa skal være praksisnær og tverrfaglig og knytte teori og praksis sammen.

Utdanningsprogrammet fører fram til yrker hvor egne holdninger, kunnskaper om helsefremmende arbeid, livsstilssykdommer, arbeidsmiljø og kulturforskjeller er viktig, og hvor det stilles krav til helhetlig tenkning og tverrfaglig samarbeid.

Etter at du har fullført Vg1 kan du velge mellom disse programmene på Vg2:

• Helsearbeiderfag

• Helseservicefag

• Barne- og ungdomsarbeiderfag

• IKT-servicefag (tilhører utdanningsprogrammet Service og samferdsel og kan velges, men tilbys ikke på vår skole dette skoleåret)

• Fotterapi og ortopediteknikk (tilbys ikke på vår skole)

• Ambulansefag (tilbys ikke på vår skole)

• Hudpleie (tilbys ikke på vår skole)

•

Følg med på nettsiden polarsirkelen.vgs.no og lik Polarsirkelen videregående skole på Facebook for mere informasjon fram til skolestart.

Læreplaner for utdanningsprogrammet finner du ved å klikke på denne linken.

Utstyrsliste for VG1 Helse og oppvekstfag (PDF, 149 kB)