Miljøtjenesten

Miljøtjenesten er en del av elev- og lærlingetjenesten ved skolen. De er daglig til stede i skolemiljøet, og jobber for at alle elever skal få en best mulig skolehverdag. Skolen skal ha et godt psykososialt miljø, og det skal være hyggelig og trygt å besøke Miljøtjenesten.

Du vil finne Miljøtjenesten ute i miljøet, på kontoret nederst i Glassgata eller på rom A216.

ansatte ved miljøtjenesten - Klikk for stort bilde Berit Skjelvik

Hvordan jobber miljøtjenesten?

På gruppenivå:

• Ansatte er tilstede og tilgjengelige i skolemiljøet gjennom hele skoledagen
  • Bistår med planlegging, tilrettelegging og praktisk gjennomføring av ulike arrangementer ved skolen
  • Hjelper nye elever til rette på skolen ved skolestart, både gruppevis og individuelt
  • Bidrar med psykososial kompetanse, foreslår og gjennomfører tiltak som gir elevene en opplevelse av tilhørighet og samhold

På individnivå:

• Elever kan ta kontakt hvis de trenger noen å snakke med
  • Lærere kan få bistand når eleven har bruk for mer enn faglig støtte
  • Elever kan få hjelp til praktiske ting som skyss til avtaler utenfor skolen, og råd eller hjelp ved spørsmål om problemer som oppstår i dagliglivet

På ettermiddagstid:

Miljøtjenesten driver åpen skole, et aktivitetstilbud som er tilgjengelig for alle elever og lærlinger mandag til torsdag hver uke.

Har du det vanskelig selv, eller er du kanskje bekymret for noen andre?

Kanskje noen du kjenner viser tegn til å ikke trives på skolen, eller kan høres ut til å ha det vanskelig hjemme? Kanskje lurer du på om du selv eller noen du kjenner har begynt å utvikle rusproblematikk? Trenger du noen å snakke med om kjærlighetssorg eller konflikter med venner? Bor du på hybel og er usikker på hvordan man åpner en tett sluk? Har du bare lyst til å slå av en prat med en voksen?

Du kan snakke med Miljøtjenesten om det du tenker på, både større og mindre problemer. Hvis du trenger mer hjelp enn det vi kan tilby på skolen, kan Miljøtjenesten gi deg råd om hvem du kan kontakte.